July 17, 2014

Boleh Raya ke tahun ni....???


Hari Raya dah semakin hampir.Lebih kurang 10 hari je lagi.
Kadang-kadang pening jugak memikirkan persiapan untuk hari raya.
Keadaan ekonomi aku 2-3 tahun ni memang agak tenat,tambah-tambah pulak masuk 2014 ni,makin bertambah-tambah nazak!
Kalau sebelum ni,walaupun langsung tak dapat menyimpan,tapi dapatlah jugak menampung keperluan2 harian.Tapi tahun ini,dapat je komisen,terus habis,sedangkan banyak lagi keperluan yang tak dipenuhi.

Sesekali memang sedih dan kesal kerana tak dapat memenuhi keperluan keluarga,apatah lagi anak-anak.Untuk anak-anak,memang kalau boleh segala yang dihajati ,ingin aku penuhi.Aku bekerja selama ini pun memanglah untuk anak-anak.Cuma,Alhamdulillah,anak-anak aku semuanya dah besar,dan semuanya memahami keadaan aku.Ye lah,sejak dari kecil  mereka dah melihat aku memerah keringat mencari rezki untuk keluarga.Pagi kepejabat bekerja makan gaji,petang pulak bukak van,meniaga pasar malam dan kadang2 di program ceramah.Keluar pukul 7pg,tengah-tengah malam baru balik rumah,Sabtu,Ahad dan cuti pun sentiasa bekerja.Anak-anak pula,setakat ni,semuanya ada background agama,jadi memanglah semuanya tu tak pernah meninggi suara,tak pernah menampakkan rasa tak puas hati depan mata ayahnya ini.Alhamdulillah.

Nikmat anak-anak yang soleh itulah yang sering memujuk hati kecil ini agar sentiasa bersyukur dengan dugaan Tuhan.Walaupun rezki wang ringgit dan harta benda tiada pada aku,tapi aku dikurniakan nikmat dan kekayaan lain yang jauh lebih besar nilainya!!

Alhamdulillah...tetap aku bersyukur pada mu Ya Rabbi!!

No comments:

Post a Comment