February 5, 2014

Buah Tasbih......Bagaimana Pengakhiran Kita...?


Teringat kuliah agama oleh seorang ustaz di masjid kampungku lepas Maghrib semalam.

".....Seorang ayah yang sedang nazak dikelilingi oleh seluruh ahli keluarganya,termasuk anak-anak dan isteri.Kelihatannya si ayah meminta-minta sesuatu ,tapi tidak difahami oleh semua yang hadir.Hinggalah salah seorang anak yang berusaha, dan mendengar dengan begitu teliti setiap butir yang keluar dari mulut ayahnya.Kata anak itu,"ayah minta dibawakan buah untuknya".
Sibuk lah sekalian anak dan waris keluar dan mencarikan buah-buahan yang dulunya sangat di gemari oleh si ayah.Bermacam-macam jenis buah-buahan yang dibawa.Daripada anggur,epal,kurma dan bermacam-macam lagi.Bila diletakkan disisi ayah mereka....tiada response dari si ayah!
Risaulah semua anak-anak yang hadir,mungkin kah si ayah terlalu inginkan buah kesukaannya,tapi tiada yang membawanya.Masing-masing sibuk bertanya sesama-sendiri,masih adakah lagi buah kegemaran ayah yang tidak dibawa? Hendak bertanya,si ayah terlalu lemah untuk berkata-kata mahupun mengisyaratkan sebarang tanda.

Hinggalah tiba seorang ahli sufi yang datang untuk menziarahi si ayah.Di dekatinya si ayah itu,dan si ayah hanya mengisyaratkan jari-jarinya sambil mulutnya bergerak dengan kata-kata yang lemah dan sukar difahami.Akhirnya si sufi memanggil anak yang sulung,dan menyuruhnya mencarikan "buah tasbih" yang sering digunakan oleh si ayah semasa sihatnya.Buah tasbih itu berada dirumah itu juga.Apabila saja dibawa buah tasbih itu,dan diletakkan dicelah jari-jari si ayah,MasyaALLAH terus bergerak jari-jari itu.Terus bergerak jari-jemari dan begitu juga mulut si ayah yang sedang nazak itu.Berzikir bagaikan orang yang sedang sihat wal'afiat.Dalam beberapa ketika sahaja....pergilah si ayah menemui Tuhannya; dalam keadaan berzikir....; rupanya begitulah amalan si ayah sejak sekian lama....berzikir,berzikir dan sentiasa mengingati Tuhannya setiap waktu dan ketika!"

Pesanan ustaz,apa yang sering kita amalkan,apa yang sering kita lakukan,itulah yang akan Allah tunjukkan di akhir hayat kita.
Apakah agaknya yang amat sering kita lakukan ketika ini,berzikir ?  membaca Quran? atau menyabung ayam....mengumpat?Mahu kah kita,Tuhan ulang-ulangkan keburukan yang kita lakukan; diwaktu kita sedang nazak,dengan di saksikan oleh anak-anak dan saudara mara di sekeliling kita?

No comments:

Post a Comment